JÄSENMATKA RANUAN FAZER SHOPPIIN 14.5.2005

Ranualla sijaitsee eläinpuiston lisäksi ainakin suklaasuiden keskuudessa vieläkin suurempi nähtävyys: Fazer Shop. Se on myymälä, jossa myydään lähes kaikkia Cloetta Fazerin makeistuotteita ja lisäksi myymälän valikoimaan kuuluu eri firmojen keksejä, joita aiemmin valmisti Fazer. Lisäksi valikoimaan kuuluu ainakin yksi tuote, jota ei myydä muualla kuin Fazerin myymälässä: Suklateetä.

Jäsenmatkalle oli alunperin lähdössä mukaan viisi jäsentä. Eri seikoista johtuen yksi joutui kuitenkin perumaan lähtönsä, joten matkalle olikin lähdössä enää neljä. Näin ainakin luultiin, kunnes kaksi muuta perui lähtönsä ja matkaa oli lähdössä enää kaksi jäsentä, yhdistyksen puheenjohtaja Jarkko ja sihteeri Susanna. Onneksi nämä eivät peruneet lähtöään, sillä tuolloin tästä matkakertomuksesta olisi tullut huomattavasti lyhyempi...

Matkaan lähdettiin aamutuimaan (eli aamupäivän aikana) ja 160km matka Oulusta Ranualle sujui vauhdikkaasti ja ongelmitta. Hieman ennen määränpäätä Jarkko polkaisi peltiratsun jarrut pohjaan: "Tuosta on pakko ottaa kuva". Tien vieressä oli kyltti, joka kertoi että oltiin jo lähellä. Vain muutama "reippaanlainen" kivenheitto erotti matkaajat päämäärästään.

Parkkipaikalla oli muutama bussi ja kourallinen henkilöautoja. Suurta ruuhkaa ei siis ilmeisesti tähän aikaan päivästä vielä ollut. Nousimme autosta ja suunnistimme kohti komeaa "linnaa", jonka uumenissa Fazer Shop sijaitsee. Oviaukon kohdalla vedettiin syvään henkeä ja astuttiin sisään. "Olemme paratiisissä" kävi ainakin Jarkon mielessä. Hyllyt notkuivat tuttuja ja vieraita suklaatuotteita sekä muita makeisia.

Liikkeen myyjä (jonka nimi valitettavasti jäi kysymättä) oli juuri täydentämässä hyllyjä ja koska liikkeessä oli rauhallista, päätti Jarkko esitellä itsensä ja Oulun Suklaayhdistyksen. Tieto yhdistyksestä otettiin iloisesti vastaan ja yhdistyksen toiminnasta keskusteltiin hetkinen. Kohta makeishyllyt kuitenkin kutsuivat matkalaisia niin äänekkäästi, että keskustelusta oli pakko irtautua ja keskityttävä suklaisiin.

Keskittymisen kohdetta riittikin. Hyllyt notkuivat sekä Fazerin että Cloettan tuotemerkeistä. Olo oli molemmilla kuin pikkulapsella lelukaupassa. Kaikki oli nähtävä heti ja osoitettava heti toiselle. "Kato, täälä on tätäki..." oli monesti kuultu kommentti. Erittäin ystävällinen ja palvelualtis myyjäkin osallistui työkiireidensä keskeltä keskusteluun ja tarjosi paljon mielenkiintoista tietoa tuotteista.

Myymälä ei ole valtavan suuri, joten sen kerkesi puolessa tunnissa koluta nurkasta nurkkaan melko perusteellisesti. Ostoskoriin kertyi monenlaista tuotetta, vaikka alunperin piti vain muutamaa ostaa. Tuonhan nyt melkein arvasi itsekin jo ennakkoon.

Kun oli aika poistua myymälästä, tuli samanlainen olo kuin pikkulapsella, jota houkutellaan kotiin leikkipuistosta: "Eikö vielä vähän aikaa voisi...", mutta koska pihalla seisovien bussien matkustajat alkoivat juuri valua elänpuiston puolelta Fazerin myymälään, teimme vaikean lähtöpäätöksen.

Myymälä on ehdottomasti vierailun arvoinen, jos tuollapäin sattuu liikkumaan. Valikoima on kattava ja palvelu ensiluokkaista. Käsitykseni hinnoista on kuitenkin se, että ne eivät juuri markettihintoja edullisempia ole. Paikka on kuitenkin alansa nähtävyys Pohjois-Suomessa eikä siellä missään nimessä kannata jättää käymättä.

Juttu ja kuvat: Jarkko & Susanna