SUKLAAVIIKONLOPPUJEN AATELIA 14. - 16.11.2008

Perjantaina 14.11.2008 alkoi viikonloppu, jota moni yhdistyksemme jäsen ympäri Suomen oli odottanut vesi kielellä jo useita kuukausia. Viikonlopun ohjelmaan kuului laajennettu kiertue Fazer Makeisten tuotantolaitoksella Vantaalla, ensimmäinen koko jäsenistön yhteisruokailu, Suomen ensimmäiset suklaafestivaalit ja ensimmäiset koko jäsenistön maistelut. Merkittävä määrä ohjelmaa oli siis luvassa.

Vierailu Fazerilla alkoi joukkokokoontumisella porttien ulkopuolella klo 12:45. Monet (suurin osa) jäsenistämme tapaisivat toisiaan ensimmäistä kertaa kasvotusten, joten tunnelma oli monella tapaa odottavainen. Ensi hetkistä lähtien huomasimme kuitenkin, että yhteinen mielenkiinnon kohteemme ja yhdistyksemme objekti oli tuonut kokoon rentoja ihmisiä, jotka alusta asti juttelivat toisilleen kuin vanhat kaverukset.

Tasan klo 13:00 (saattoi se olla hetken verran jo ylikin) astelimme sisään Fazerin suklaatehtaan ovista, jossa meidät otti vastaan ystävällinen opasparivaljakko. Pian joukkoon liittyi myös Majlen Fazer, yrityksen perustaja Karl Fazerin pojanpojan tytär. Hygienia on suklaatehtaalla tärkeää, joten jouduimme riisumaan kaikki näkyvät korut ja pukemaan yllemme aina yhtä tyylikkäät valkoiset suojatakit ja -lakit sekä suojapussit kenkien ympärille. Olimmehan kuitenkin menossa suklaan tuotantotiloihin (allekirjoittanut leimattiin tosin tässä asusteessa välittömästi teurastajaksi).

Kiertueen aluksi näimme lyhyen, mutta moneen kysymykseen vastaavan videon Mignon-munien valmistuksesta ja kuulimme samalla hieman taustatietoja Fazerista. Ymmärrettävästi, mutta valitettavasti tuotantotiloissa ei saanut kuvata, joten sieltä ei ole kuvamateriaalia näytettävissä. Liikkuvien trukkien väistelyn lomassa pääsimme myös näkemään melkoisia suklaavarastoja, vaikkakaan ne eivät varmasti olleet talon suurimpia.

Vierailimme tehdaskiertueen aikana mm. hienokonvehtiosastolla, jossa näimme mm. millaista käsityötä uusimpien Karl Fazer Exclusive -sarjan konvehtien valmistus on. Linjalla valmistettiin juuri erään yrityksen logolla varustettuja konvehteja käsityönä ja mielessäni kävi useammankin kerran lause "voi herranen aika, tuossahan menee ikuisuus". Toisella osastolla pääsimme näkemään kuinka vikkelään tahtiin robottikädet täyttävät Fazer Present -konvehtirasioita. Kaikkeen ei robottikaan pysty, joten ihminen oli tarvittaessa paikkaamassa koneen tekemisiä.

Kiertueen aikana pääsimme myös maistelemaan sekä uutuuskonvehteja, että tutumpia patukoita ja muita suklaamakeisia. Voitte vain kuvitella millainen surina mm. konvehtitarjottimien ympärillä kävi, kun 18 eriasteiselle suklaafriikille annetaan vapaat kädet ja ilmaista, maistuvaa suklaata. Suklaalevyjenkin valmistusta ja pakkausta olimme menossa katsomaan, mutta ajankohdasta johtuen tuotantolinjat olivatkin jo viikonloppulevolla. Näimme kuitenkin mm. koneet ja muotit, joilla levyjä syntyy.

Kovan kiertämisen jälkeen alkoikin sopivasti hiukomaan (suolaista) ja pian olimmekin lasiseinäisessä neuvotteluhuoneessa suolapalojen äärellä. Kiertäminen oli nyt ohi ja siirryimme ruokahetken jälkeen esitystilaan, jossa Majlen Fazer aluksi kertoi Fazerin historiasta, nykypäivästä ja vähän tulevaisuudestakin sekä Fazerin Sinisestä ja kaakaon viljelemisestä sanoin ja lyhyen elokuvan avulla. Lopuksi käytiin myös läpi kaakaon muuntumista kaakaopavusta valmiiksi suklaaksi. Pääsimme myös maistamaan puhdasta kaakaomassaa ja kaakaovoita, mutta selvä enemmistö taisi todeta, että valmis suklaa on paremman makuista kuin kaakao noissa muodoissa.

Vierailun lopuksi Fazerin Jyrki Vaittinen kertoi meille lisää Fazerin Sinisestä ja suklaankulutuksen trendeistä. Vuorovaikutteinen keskustelu oli vilkasta, kun jäsenistö intoutui esittämään omia mielipiteitään ja spekuulaatioitaan olemassaolevista ja tulevista tuotteista. Voinkin tässä paljastaa skuupin: Omien arvioideni ja ennustusteni vastaisesti Kettukarkki Sinistä -levyä ei ole tulossa markkinoille. Sen sijaan saimme kuulla ja nähdä tammikuun uutuustuotteita: Karl Fazer Exclusive -levysarjaan tulee tumma (70%) suklaa kaakaopavun murusilla ja ihan uudenlaisina tuotteina myyntiin tulee tikkumuotoisia Exclusive-sarjan patukoita, joiden maut ovat vallitsevan trendin mukaisesti osittain maustehyllystä lainattuja: Tumma (47%) suklaa sitruunankuorella ja mustapippurilla, maitosuklaa pistaasipähkinällä ja suolalla sekä valkosuklaa mansikalla ja basilikalla.

Aikaa olisi tällä meille vartavasten räätälöidyllä kiertueella esitelmineen (joka kesti n.3,5h) kulunut varmasti pidempäänkin, mutta tilatut kyydit ja loppuillan ohjelma painoivat päälle, joten oli aika poistua paikalta. Ulko-ovella jokaiselle osallistujalle jaettiin vielä pussilliset Fazer-konsernin tuotteita sisältäen mm. kaikki edellämainitut Exclusive-sarjan uutuustuotteet, joita myytiin viikonlopun aikana suklaafestivaaleilla. Te muut joutunette odottamaan tammikuuhun, tai ainakin siihen, kunnes ne tulevat Ärrälle ennakkomyyntiin (jos aiemmat merkit pitävät paikkansa).

Fazer-kiertue lisäohjelmineen oli loistava aloitus viikonlopulle ja joillekin varmasti viikonlopun kohokohtakin. Kiertueen jälkeen oli kuitenkin pienen hengähdystauon paikka, jolloin pitkänmatkalaiset esimerkiksi saivat hoidettua majoituspaikkoihin kirjautumisen yms.

Kello 19 oli iltaruokailun aika. Ruokailu, johon osallistui 13 jäsentä usealta paikkakunnalta, toimi samalla Helsingin ryhmän "pikkujouluina", vaikka tonttulakkeja ei (onneksi) nähtykään. Ruokailun lomassa pääosin juteltiin ja tutustuttiin, naurettiin ja juotiin. Keskusteluissa kävi selväksi, että suklaan fanittaminen ei todellakaan ole kiinni ammatista tms. Vaikutti siltä, että jäsenistöstämme saisi varsinaisen (tosi)monialayhtiön perustettua, jos sellaiselle olisi tarvetta. Ruokailun yms jälkeen jaloissa ja silmissä jo painoi sen verran, että majoitustiloihin siirtyminen tuntui ainakin allekirjoittaneen mielessä luontevalta vaihtoehdolta. Kuulinpa aamulla, että jokunen oli vielä iltamyssyllekin jaksanut.

Lauantai 15.11.2008 oli päivä, jolloin Suklaafestivaalit rantautuivat Suomeen ja Helsingin Lasipalatsiin. Festivaalit järjesti Haaga-Perho, projektipäällikkönä yhdistyksemme jäsenistöönkin kuuluva henkilö. Ovet avautuivat kello 9:00, mutta allekirjoittanut ehti paikalle vasta hieman ennen klo 11. Tuolloin Lasipalatsin rajalliset tilat olivat jo ihan täynnä väkeä, joten edessä olisi kuuma päivä, ihan fyysisestikin.

Takki narikkaan ja eikun kiertämään. En mitenkään voi tässä jokaista ständia kuvailla (tai edes muistaa), mutta kerrotaan ne asiat, jotka parhaiten jäivät mieleen. Kojuja oli monenlaisia ja -tyyppisiä. Joillakin kojuilla "ainoastaan" myytiin suklaata, joko konvehti- tai levymuodossa. Joillakin kojuilla valmistettiin konvehteja. Joillakin kojuilla myytiin tai esiteltiin muutakin kuin suklaata, mutta yhteinen tekijä lähes kaikilla oli se, että suklaa oli se punainen lanka kaikessa. Kuvagalleria sivun alaosassa kertonee enemmän kuin mihin sanani kykenevät.

Liikkuminen festivaalialueella oli hidasta ja vaati jonkin verran kärsivällisyyttä. Ehkä juuri tästä syystä oma vierailuni noinkin pienellä alueella kesti 3,5h, kun alueen olisi tyhjänä kävellyt päästä päähän alle minuutissa. Vaikka alue oli pieni, sinne oli kuitenkin saatu mahtumaan runsaasti näytteilleasettajia. Varsinkin pieniä konvehtien valmistajia oli ilahduttavan paljon ja mukaan tarttuikin (levytavaran lisäksi) monia pikkupussukoita eri värisiä palluroita. Lisäksi lähes joka pöydällä oli maistiaisia tarjolla, joten pieni tai keskisuurikin suklaanhimo olisi tyydyttynyt ilman ostoksiakin.

Ständeillä kierrellessä esittelin välillä itseni ja yhdistyksemme. Oli ilahduttava huomata, että useammallakin kojulla tiedettiin yhdistyksemme olemassaolosta, joskaan ei välttämättä niin tarkkaan tiedetty sitä, mitä me oikeastaan teemme. No, nytpä sen tietää useampi kuin viime perjantaina. Moni "sähköpostituttu" sai festareilla kasvot ja pääsin samalla juttelemaan mm. aiemmin tapaamieni suklaaihmisten kanssa.

Festivaaliohjelmassa oli myyntiständien lisäksi suklaa-aiheisia luentoja ja Nuori Suklaamestari -kilpailut kahdessa sarjassa. Näytettiinpä lauantai-iltana vielä Pieni Suklaapuoti -elokuvaakin, mutta kaikki nämä ohjelmanumerot jäivät minulta näkemättä. Aika oli rajallista ja muutakin piti keretä tekemään, joten keskityin itse ständien kiertelyyn. Ensi vuoteen (jolloin festarit tullaan järjestämään uudestaan marraskuussa) osaan nyt varautua siten, että yhtenä päivänä kierrän ständit ja toisena luennot yms. Kaikki kuitenkin kiinnostaa.

Kaiken kaikkiaan festareista jäi erittäin hyvä maku suuhun, eikä se johdu pelkästään maistiaisista. Jos ensi vuodeksi löydetään (siis järjestäjän taholta) suuremmat tilat ja kun sana festareiden ilmeisestä menestyksestä leviää, niin uskon että myös näytteilleasettajien kirjo ja määrä tulee olemaan suurempi. Ennustan, että ulkomaisia valmistajia ja edustuksia tullaan näkemään vielä enemmän kuin nyt. Tällaisia tapahtumia on kuitenkin niin vähän Suomessa, että tuolla on yksinkertaisesti oltava. Noin klo 14:30 alue oli kierretty (kahteen kertaan), katsastettu ja kuvattu. Jaloissakin jo alkoi painaa, joten oli hyvä aika tehdä tilaa muille suklaafestivaalivieraille ja siirtyä itse ruokailemaan.

Sattuipa niin sopivasti, että juuri kun olimme vaimon kanssa ulkoistautuneet festareilta, puhelimeni pirahti ja meitä kutsuttiin ruokailemaan läheiseen ravintolaan. Sinne siis. Illaksi oli vielä luvassa ensimmäiset koko jäsenistön maistelut, joten niiden ja festareiden välissä oli hyvä haukata vähän suolaistakin. Ruuan päälle oli myös varsin virkistävää pötkähtää hetkoseksi hotellisängylle, kunnes oli taas aika mennä hoitamaan "velvollisuuksia" suklaan parissa.

Ensimmäisiin yhteismaisteluihin pääsi osallistumaan jäseniä Oulusta, pääkaupunkiseudulta ja Vaasasta, yhteensä 11 henkilöä. Mukana oli kolme aiemmin yhdistykseen kuulumatonta jäsenen puolisoa, joista yksi liittyi kannattajajäseneksi ja kaksi muuta ilmeisesti aikovat liittyä varsinaisiksi jäseniksi. Maisteluiden alussa käytiin ensikertalaisten avuksi hieman läpi toimintatapaa maistelussa ja koska me oululaiset (tarkoittaen oikeastaan vain minua) olimme röyhkeästi päättäneet vetää maistelut Oulun malliin, puhuttiin myös hetki siitä, miten Helsingin ja Oulun ryhmien maisteluiden toimintatavat poikkeavat toisistaan. Osoittautui, että ei paljoakaan.

Suklaita oli maisteluihin valittu kuusi, ennakoiden hieman suurempaakin osallistujamäärää, joten maistelut sujuivat varsin jouhevasti ja mielipiteitä kumottiin ja niistä tingattiin ihan kuin kavereiden kesken konsanaan. Voittajakin joukosta löytyi ja sen nimi paljastetaan joulukuun uutiskirjeessämme. Maisteluiden jälkeen käytiin vielä avointa keskustelua yhdistyksen asioista (ja hieman muistakin) ja oli hauska kuulla muidenkin ideoita ja ajatuksia. Pohdittiin jo mm. sitä, miten vuoden 2009 joulukalenteri sivustollamme tullaan toteuttamaan, vaikka tämänkin vuoden joulukalenteri on vielä julkaisematta.

Oulussa osalle meistä on muodostunut tavaksi maisteluiden jälkeen koukata kotimatkalla kebabilla tai muulla suolaherkulla. Tästä tavasta ei poikettu tälläkään kertaa, vaikka oltiinkin etelämmässä liikkeellä. Ruuat hotellihuoneeseen ja suun kautta navan seudulle, valot pois ja nukku... zzz-ZZZ-zzz...

Sunnuntai oli allekirjoittaneen osalta pyhitetty ihan muulle kuin suklaalle. Vaikka suklaafestarit olivat käynnissä tuolloinkin, minä olin vaimon kanssa pyhittänyt päivän pääkaupunkiseudulla asuvien vaimon sisarusten tapaamiseen. Lähijunalla Espooseen, rupattelua ja oleskelua, pizzan syöntiä ja venymistä, kunnes taas oli aika hypätä lähijunaan, joka veisi takaisin matkalaukkujen luo Helsinkiin. Matkalaukut napattiin rautatieaseman matkalaukkusäilöstä kantoon ja siirrettiin suoraan lentokentälle vievään bussiin.

Ouluun saavuttaessa oli jo pieni nälänpoikanen kerennyt muodostua, joten piti koukata vielä grillin kautta pientä iltapalaa. Kun puolenyön jälkeen pääsi omaan sänkyyn kellahtamaan, mieleen nousi vain ajatus siitä, kuinka mahtava viikonloppu takana olikaan. Joitakin asioita saatan ensi vuoden vastaavalla reisulla tehdä toisin, mutta siitä ei ole epäilystäkään, etteikö tämä reissu olisi uusittava!

Reissun kuvagalleria