KAKSI PÄIVÄÄ SUKLAATA JA SUKLAAYHDISTYSTÄ 16.-17.11.2012

Torstaina 15.11.2012 klo 14 kaksi kiiminkiläistä ja kaksi oululaista Suklaayhdistyksen jäsentä aloittivat yhteisen automatkan Oulusta Helsinkiin. Matkan päämääränä oli lauantaina 17.11. Helsingin Wanhassa Satamassa järjestetyt Suklaafestivaalit sekä muu yhteinen ohjelma Suklaayhdistyksen jäsenistön kanssa.

Perjantaiaamupäivänä allekirjoittanut (Jarkko) suunnisti Helsinkiläisestä majapaikasta Kluuvin parkkihalliin, jonne ratsu jäi odottamaan siksi aikaa kun isäntä kiersi ydinkeskustan suklaamyymälöitä, tarkemmin sanottuna Kämpissä sijaitsevat KC-suklaa ja Valrhona shop, Kluuvikadulla sijaitsevat Karl Fazer Café ja Chjoko sekä Unioninkadulla sijaitseva Café Neuhaus (joka kuulemma vaihtaa omistajaa joulukuun alussa). Mukaan tarttui kiitettävä määrä jäsenhintaista suklaata, pääasiassa irtokonvehtimuodossa. Ainoastaan Neuhausilla oli tuttua henkilökuntaa paikalla, joten lähekkäin sijaitsevat pyhinvaelluspaikat tuli kierrettyä melko nopeasti ennen paluuta majapaikkaan ravintotankkauksen ajaksi.

Klo 15:ksi olimme sopineet vierailun Levy Chocolateen, Suomen ainoaan bean-to-bar -suklaavalmistamoon. Tom Jakobsson esitteli kuusihenkiselle jäsenryhmällemme yrityksen toimintaa, suklaan valmistusta ja vastaili kysymyksiimme, joiden aihe vaihteli laidasta laitaan. Kiitos ja anteeksi tästä puolitoistatuntisesta, Tom! Pääsimme myös maistamaan raakoja kaakaopapuja ja sekä "keskeneräistä" että valmista Madagascar 71% -suklaata. Saimme kuulla myös joistakin tulevaisuuden suunnitelmista, joiden toteutumista jäämme mielenkiinnolla odottamaan.

Perjantai-illaksi olimme varanneet pöydän Kampin Coloradoon, jossa kokoonnuimme kahdeksan jäsenen kesken ruokailemaan, tutustumaan ja rupattelemaan niitänäitä. Mukavan ruokahetken jälkeen ainakin allekirjoittanut olikin täysin valmis majapaikassa odottaneen patjan syleilyyn.

Lauantaina (tällä kertaa yksipäiväiset) Suklaafestivaalit avautuivat klo 10. Allekirjoittanut oli paikalla tuntia myöhemmin tyhjällä laukulla varustautuneena. Ensimmäinen festaripaikan kierros meni hitaasti johtuen osittain väenpaljoudesta, mutta pääosin siitä, että yleisen haahuilun lisäksi monella ständillä pääsi vaihtamaan kuulumisisia usean suklaayrittäjän kanssa, joita ei juuri muulloin tule tavattua kuin näissä satunnaisissa suklaatapahtumissa. Toinen kierros oli ostoskierros, johon sainkin rahaa menemään kiitettävissä määrin. Pakkohan tällainen ostostilaisuus oli käyttää hyväksi, kun paikalla olleiden tuotteiden saatavuus täällä Oulun seudulla on lähes tai täysin olematonta. Kolmannen kierroksen satoa pääsette tutkailemaan tämän sivun alaosassa, sillä se oli valokuvauskierros. Vaikka Wanha Satama ei paikkana ole suurensuuri, onnistuin kuitenkin viettämään rakennuksessa pari tuntia, ihan vaivattomasti jopa.

Suklaafestareiden jälkeen henkilökohtaisena suunnitelmana oli vielä Helsingin keskustan Stockmannilla vierailu. Osittain siksi, että osa illaksi suunniteltujen maisteluiden tuotteista oli vielä hankkimatta ja osittain siksi, että kyseisen tavaratalon suklaa-/makeisosasto on näkemisen arvoinen (kunhan sen ensin löytää). Monta muuta suunnitelmissa ollutta paikkaa jäi tällä kertaa kiertämättä, mutta toivotaan että ne ovat vielä seuraavalla Helsinki-reissulla pystyssä.

Reissun viimeinen suklaa-aiheinen ohjelmanumero oli lauantai-illalle järjestetyt maistelut, jotka järjestettiin Espoossa jäsenpariskunnan kotona. Maisteluihin osallistui kahdeksan jäsentä Kiimingistä, Oulusta, Kaarinasta, Turusta ja Espoosta ja tarjolla oli yhteensä kuusi suklaatuotetta. Parhaat pisteet (keskiarvolla 3,50) keräsi Valrhonan uutustuote dulcey.

Kotimatka alkoi sunnuntaina klo 11 ja kotona oltiin taukojen ja yhteensä reilun 1400 kilometrin automatkan jälkeen hyvissä hengen ja ruumiin voimissa. Makeaa syötävää ja arvioitavaa riittää taas hyväksi toviksi, eivätkä joulunajan konvehtirasiat tällä hetkellä kiinnosta lainkaan, sillä kaapista löytyy n.100 kpl irtokonvehtia usealta eri valmistajalta ja lisäksi parikymmentä suklaalevyä. En ole kuullut mitään tietoja Suklaafestivaalien menestyksestä, mutta toivon että festareilla on tulevaisuus, sillä tällaisia tapahtumia ei Suomessa ole liikaa.

Kuvagalleria Suklaafestivaaleilta 2012