SUKLAAPANNUKAKKUMAISTELUT PANNUKAKKURAVINTOLASSA OULUSSA 20.2.2010

Oulussa avattiin talven 2009-2010 aikana Pannukakkutalo Renesans, joka saatujen tietojen mukaan olisi Suomen ensimmäinen oikea pannukakkuravintola. Pannukakut yleensä ovat jo herkkua, mutta Renesansissa homma on viety vielä askeleen tai pari pidemmälle: Heidän ruokalistalta löytyy nimittäin 36 suolaista ja 60 makeaa pannukakkua! Noista kuudestakymmenestä makeasta pannukakusta reilu kolmannes sisältää kaiken lisäksi suklaata joko valkoisena, tummana tai maitoisena. Tämä on omiaan herättämään suklaayhdistyksen mielenkiinnon.

Ennakkojärjestelyjen ja pöytävarauksen jälkeen makeannälkäinen yhdeksän jäsenen iskuryhmä kokoontui Renesansin yläkerrassa vilkkaana lauantai-iltapäivänä. Pientä hilpeyttä herätti sisään mennessä (tosin ihan aiheesta) ravintolan etuoveen ripustettu Täynnä-kyltti. Viikonloppuisin sisään ei kuulemma helpolla mahdu ilman pöytävarausta ja sen uskon. Ympärillämme olleet pöydät eivät montaa hetkeä kerenneet olla tyhjillään ennen kuin paikat oli taas täytetty.

Olimme maksimaalisen häslingin minimoimiseksi ennakkoon jo päättäneet neuvoa-antavan kyselyn perusteella mitä pannukakkuja tilataan. Tarkoitus oli, että kaikki pannukakut jaettaisiin neljään osaan, jolloin kaikki pääsisivät halutessaan maistelemaan ainakin neljää erilaista pannukakkua. Keittiön ja muun henkilökunnan erittäin ystävällisellä avustuksella saimmekin pannukakut pöytään valmiiksi neljänneksiin jaoteltuina ja tirehtöörin tiukalla ohjauksella palaset löysivät tiensä oikeille lautasille.

Olimme ennakkoon päättäneet, että näitä tuotteita ei arvioida "virallisella" asteikolla eikä niistä kirjoiteta arvioita. Kaikesta kuitenkin pystyi päättelemään, että jos pisteitä olisi jaettu, oltaisiin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta liikuttu yksistään asteikon paremmassa päässä. Pannukakut kelpasivat erittäin hyvin sekä suille että silmille ja löydettiinpäs mielenkiintoinen sattumakin: Listalta löytyvä banaani/suklaapannukakku muistutti muidenkin kuin allekirjoittaneen mielestä erehdyttävästi kesäisin grillillä valmistettavaa suklaabanaaniherkkua, varsinkin kun banaani pyydetään pannukakussa taikinan sekaan laitettavaksi. Tässä siis hyvä vaihtoehto grillibanaanille lumisille talvikausille!

Kuten eräs jäsen mainitsikin, ei tämä maisteluhetkemme ollut ihan heikkohermoisten hommaa, vaan pannukakkuja (joita tilattiin kerralla yhteensä kymmenen erilaista) saapui pöytään tasaisen reippaaseen tahtiin ja välillä meinasi tulla kiire tyhjentää omaakin lautasta ennen seuraavaa siivua. Kaikki jäsenet taisivat syödä kolmesta viiteen pannukakkuneljännestä, joka olikin lähes maksimaalinen kerta-annos herkullisia, mutta nimensä mukaisesti makeita ja suklaisia pannukakkuja. Tosin muutamat ähkyään valitelleet jäsenet eivät olleetkaan niin ähkyssä, etteivätkö vielä lopuksi olisi jaksaneet lusikoida (harvoista) yli jääneistä palasista kuorrutteet ja lisukkeet parempiin suihin.

Kaiken kaikkiaan tilaisuus oli onnistunut. Ruoka oli herkullista, palvelu oli erinomaista ja seurakin ensiluokkaista. Nyt kun tuotteisiin on näinkin laajasti päässyt tutustumaan, voi jo alkaa suunnittelemaan sitä yksin tai kaksin toteutettavaa pannariähkymässinkitilaisuutta, jossa voi keskittyä yhteen tai kahteen suosikkipannariin (löysin omani) ja nauttia niistä täysin siemauksin rauhassa, makustellen ja ilman kiirettä. Hienoa, että Oulusta löytyy tällainen paikka!

Alla vielä kuvia vierailusta. Klikkaa kuvaa nähdäksesi sen ja/tai muut kuvat suurempana.