SUURI PATUKKAVERTAILU

Kaikki vertailun patukatOn olemassa Mars, Snickers ja Twix (jonka me jääräpäiset vanhukset ikuisesti haluamme muistaa Raiderina). Lisäksi on olemassa kauppaketjuja, jotka ovat halunneet valmistuttaa omat versionsa näistä klassikko-statuksen ansainneista patukoista. Joidenkin mielestä kopiot eivät eroa alkuperäisistä lainkaan, kun taas toiset vannovat jommankumman paremmuutta.

Ihan täyttä varmuutta ei ennakkoon ollut siitä, onko jokin kopiotuote itse asiassa sama kuin alkuperäistuote. Tämä varmuus saatiin (ehkä) vertailun aikana. Halusimme ottaa selvää mikä on absolutistinen maisteluhetken ja maistelijoiden makuaistien totuus asiassa. Siispä mars neljään kauppaan (sallikaamme tahaton mars-sanaleikki) ja maistelemaan.

Koska kaikki vertailun tuotteet sisältävät yleensä makeaksi tunnettua karamellia eli toffeeta, päätettiin patukat jakaa ryhmiin ja maistella eri päivinä:
  • Lauantaina 16.3. maisteltiin ryhmä Mars.
  • Sunnuntaina 17.3. maisteltiin ryhmä Twix.
  • Maanantaina 18.3. maisteltiin ryhmä Snickers.
Maistelut suoritettiin tietenkin sokkona. Kukaan tässä vertailussa mukana olleista maistelijoista ei tiennyt ennakkoon tai maistellessa mikä patukka on mitäkin brändiä, vaikka brändit sinänsä olivatkin maistelijoiden tiedossa. Kyytipoikana tarjoiltiin ainoastaan raanaraikasta vettä.

Alla olevissa taulukoissa näet olennaiset tiedot ja poikkileikkauskuvan jokaisesta vertailussa mukana olleesta patukasta. Klikkaa kuvia niin pääset näkemään kuvat suurempana ja voit halutessasi selata kuvia järjestyksessä. Tuotteet on lueteltu annettujen arvosanojen mukaisessa paremmuusjärjestyksessä ryhmittäin. Näissä tämän sivun keskiarvoissa on mukana ainoastaan tässä vertailumaistelussa annetut arvosanat. Kun luet jäsentemme arvioita Suklaalevyraadissa, saatat huomata, että keskiarvot ovat siellä erit kuin tällä sivulla. Se johtuu siitä, että Suklaalevyraadissa näytetään kaikkien jäsenten koskaan antamat arvosanat ja niistä laskettu keskiarvo.

Ryhmä Mars

Eldorado caramel Pirkka nougat-toffeesuklaa Mister Choc choco caramel Rainbow nougatsuklaa Mars
Eldorado Pirkka Mister Choc Rainbow Mars

1. Eldorado caramel 60 0,49 8,17 4,50
2. Pirkka nougat-toffeesuklaa 50 0,48 9,60 4,25
3. Mister Choc choco caramel 45 0,39 8,67 4,00
4. Rainbow nougatsuklaa 50 0,42 8,40 3,75
5. Mars 47 0,55 11,70 3,50

Ryhmä Twix

Pirkka keksi-toffeesuklaa Twix Mister Choc caramel & biscuit Eldorado biscuit & caramel Rainbow keksisuklaa
Pirkka Mars Mister Choc Eldorado Rainbow

1. Pirkka keksi-toffeesuklaa 60 0,48 8,00 4,00
2. Mars twix 58 0,55 9,48 3,60
3. Mister Choc caramel & biscuit 58 0,39 6,72 3,40
4. Eldorado biscuit & caramel 58 0,49 8,45 3,20
5. Rainbow keksisuklaa 60 0,44 7,33 2,80

Ryhmä Snickers

Mister Choc peanut & choco Eldorado peanut Snickers Rainbow maapähkinäsuklaa Pirkka pähkinä-toffeesuklaa
Mister Choc Eldorado Mars Rainbow Pirkka

1. Mister Choc peanut & choco 50 0,39 7,80 4,25
2. Eldorado peanut 60 0,49 8,17 4,25
3. Mars snickers 51 0,55 10,78 4,00
4. Rainbow maapähkinäsuklaa 50 0,42 8,40 3,25
5. Pirkka pähkinä-toffeesuklaa 50 0,48 9,60 3,25

Kun vertailun viisi valmistajaa/tuotemerkkiä laitetaan paremmuusjärjestykseen sen mukaan, miten tuotteet sijoittuivat kunkin patukkaryhmän sisällä, muodostuu järjestyksestä tällainen:

Tuotemerkki Sijojen
Sijat
(Mars, Twix, Snickers)
1. Eldorado 2,33 1, 4, 2
1. Mister Choc 2,33 3, 3, 1
3. Pirkka 2,66 2, 1, 5
4. Mars 3,33 5, 2, 3
5. Rainbow 4,33 4, 5, 4

Voidaanko tämän vertailun perusteella siis sanoa, että juuri halvimmat tai kalleimmat patukat ovat parhaita? Ei ehkä voi, vaikka kilohinnaltaan halvin tuote saikin parhaat pisteet kahdessa patukkaryhmässä kolmesta. Myöskään kovin korkealle jalustalle ei voida nostaa yhtäkään valmistajaa/tuotemerkkiä, sillä kaikkien sijoitukset vaihtelivat suuresti, paitsi yhden...

Ryhmissä Mars ja Twix tuotteiden väliset erot olivat merkittävimmät, sillä mitkään kaksi tuotetta eivät saaneet maistelijoilta samaa pistekeskiarvoa. Ryhmä Snickersissä taistelu oli kovempaa kun sekä ensimmäinen että viimeinen sija ratkaisiin yksittäisten arvosanojen perusteella keskiarvojen ollessa samat. Ryhmässä Twix oli suurin ero ensimmäisen ja toisen tuotteen välillä, joskaan ero ei päätä huimannut.

Tuotteiden saatavuus:
  • Alkuperäisiä tuotteita myyvät (lähes) jokainen ruokakauppa, kioski ja huoltoasema.
  • Eldorado-tuotteita myyvät Stockmann, Euromarket, Valintatalo, Siwa, Tarmo ja M-ketju.
  • Mister Choc -tuotteita myy Lidl.
  • Pirkka-tuotteita myyvät Ruokakeskon vähittäiskauppaketjut K-citymarket, K-supermarket, K-market ja K-extra.
  • Rainbow-tuotteita myyvät Prisma, S-market, Alepa, Sale, ABC-liikennemyymälä ja Sokos.

Maistelijat: Hanna P, Iikka, Janne J, Jarkko, Päivi ja Teresa.
Kuvat & juttu: Jarkko.

Vertailun tuotteet on ostettu 13.3.2013 Oulussa satunnaisesti valikoitujen myymälöiden valikoimista. Hinnoissa voi olla myymäläkohtaisia eroja ja tätä lukiessa hinnat voivat ko. liikkeissäkin olla jotain ihan muuta. Eldorado-tuotteet ostettiin Haapalehdon Valintatalosta, Mister Choc -tuotteet Haapalehdon Lidlistä, Pirkka- ja alkuperäiset tuotteet Raksilan K-Citymarketista ja Rainbow-tuotteet Raksilan Prismasta.

Jos tässä suuressa patukkavertailussa mukana ollut jäsen on arvioinut vertailussa olleen tuotteen aiemmin (vähintään vuosi sitten) ja antanut sille nyt saman arvosanan kuin tuolloin, säilytettiin Suklaalevyraadissa vanhempi arvio, mutta uusi (sama) arvosana on kuitenkin laskettu mukaan tämän vertailun pisteisiin. Jos arvosana puolestaan nyt muuttui, päivitettiin Suklaalevyraatiin uusi arvio ja pisteissä otetaan huomioon uusi arvosana, joka myös on merkitty jäsenen arvioon Suklaalevyraadissa.

Vertailuun ei ole pyydetty tai saatu rahallista tai muunlaista tukea EU:lta, valmistajilta, maahantuojilta, jälleenmyyjiltä tai Suklaayhdistykseltä. Osallistuneet jäsenet maksoivat kaiken omilla rahoillaan.