TAMMIKUINEN JÄSENKOKOONTUMINEN HELSINGISSÄ 2011 (by Jarkko)

Lumisateinen lauantai 22.1.2011 oli päivä, jolloin Suklaayhdistyksen jäsenistöä ympäri Suomen kokoontui Helsinkiin, suklaan merkeissä tietenkin. Peräti 20 jäsentä oli ilmoittautunut vähintään yhteen päivän kolmesta tapahtumasta, mutta suureksi harmiksi kaksi jäsentä joutui perumaan kaikki osallistumisensa yllättävän sairauden vuoksi. Kokoontumispaikalla nähtiin kuitenkin 5,5 jäsentä Oulusta, 4,5 Helsingistä, 3 Hämeenlinnasta ja 2,33 Turusta. Puolikkaiksi jäseniksi tässä lasketaan rattaissa istuvia/makoilevia seuraavan sukupolven mahdollisia tulevia jäseniä ja kolmasosajäseneksi sellainen, josta oli ulkoisesti havaittavissa vasta pienoinen kumpu.

Ensimmäinen lauantain ohjelmanumero oli suklaasuunnistus, jonka lähtöpisteeseen oli määrä kokoontua klo 11. Kun kaikki 14 osallistujaa olivat paikalla klo 11:14 jaettiin heille Helsingin kartat, joihin oli merkitty kymmenen suklaa-aiheista kohdetta (yritystä) ympäri kaupunkia. Lisäksi kaikille jaettiin suunnistuksen säännöt/ohjeet ja luettelo karttaan numeroiduista kohteista. Suunnistajien oli tarkoitus (yksin tai ryhmissä) kiertää mainittuja suklaakohteita. Ideana oli yksinkertaisesti kerätä mahdollisimman suuri pistesaalis vierailemalla kohteissa ja lisäksi pystyä pyydettäessä todistamaan käyneensä mainituissa paikoissa. Suurimman yksittäisen pistemäärän sai lähtöpistettä kauimpana olevista paikoista ja lähimpänä olevista sai vastaavasti vähemmän pisteitä. Maksimipistemäärä oli 32 ja lisäksi oli mahdollisuus bonuspisteisiin vierailemalla suklaakohteissa, joita ei oltu mainittu jaetussa materiaalissa.

Suunnistuksen tuloksia ja todistusaineistoa ynnäiltiin ja selailtiin myöhemmin lauantaina maisteluiden (joista tarkempaa infoa myöhemmin tässä raportissa) yhteydessä. Neljä ryhmää ja yksi yksinäinen susi (allekirjoittanut) palautti kilpailukuponkinsa kisaa varten. Ryhmien maantieteellinen jäsenjakauma oli kiitettävä, sillä ne olivat Oulusta, Turusta, Hämeenlinnasta ja Helsingistä. Kisa osoitti selvästi, että ryhmässä on voimaa, sillä alimman pistemäärän (8) keräsi Jarkko, joka kerkesi vierailla ainoastaan kolmessa suklaamyymälässä ja poikkesi lisäksi tutustumassa Stockmannin uudistuneeseen suklaaosastoon. Neljänneksi ylsi 11 pisteellä Helsingin ryhmä, joka koostui Elisestä ja Mikosta. Kolmanneksi ylsi 15 pisteellään Oulun ryhmä, jossa suunnistivat Hanna ja Iikka. Voitosta käytiin tiukkaakin tiukempi taistelu, sillä ainoastaan yksi piste erotti voittajat hopeamitalisteista. Hopealle jäivät tällä kertaa Hämeen neidot featuring Kati & vankkurit, jotka keräsivät kasaan kiitettävät 23 pistettä. Voittajaksi näissä Suklaayhdistyksen ensimmäisissä, lähes kansainvälisissä suklaasuunnistusolympialaisissa selvisi ..... <rumpujen pärinää> ..... Turun ryhmä, joka keräsi kasaan hulppeat 24 pistettä jäsentensä Marikan ja Oskarin ansiosta!

Ei se ole kilpailu eikä mikään, jossa ei palkintoja jaeta. Näin ollen myös tässä lähes olympiatason suunnistustapahtumassa peräti kolme ryhmää palkittiin KC Suklaan ja Valrhonan konvehdeilla. KC Suklaan suklaaherkuista pääsi palkintojen muodossa nauttimaan kaksi ryhmää, sillä hankitun palkinnon lisäksi KC Suklaa sponsoroi yllättäen tätä liikunnallista tapahtumaamme tyylikkäällä konvehtirasialla, kiitos siitä.

Lauantain ohjelmaan kuului suunnistuksen lisäksi myös klo 15:00 alkavaksi suunnitellut maistelut, jotka järjestettiin tällä kertaa Minnan ja Jannen kodissa Espoossa, jonne yksi taksikuski ei osannut edes navigaattorin avustamana. Perille löysi ja pääsi kuitenkin 12 jäsentä, jotka maistelivat klo 15:32 alkaen (enemmän tai vähemmän nauttien) neljää suklaata, jotka allekirjoittaneen kiiruksesta johtuen sattuivat kaikki olemaan tummaa tai tummahkoa laatua (kaakaoprosentit 49, 50, 64 ja 75). Tämä tosiasia sai hieman kritiikkiä osalta maistelijoista, mutta annetut pisteet kuvastivat kuitenkin, että varsinaista inhoakaan tummiin suklaisiin ei ollut.

Maisteluissa maisteltiin seuraavat neljä tuotetta, jotka tässä esitetään samaisessa tilaisuudessa annettujen pisteiden mukaisessa paremmuusjärjestyksessä:
  1. Valrhona ampamakia 2010 64% (ka: 3,67)
  2. Amedei 9 75% (ka: 3,60)
  3. Lindt passion chocolat caramel & fleur de sel 49% (ka: 3,25)
  4. Villars noir café 50% (ka: 3,17)
Yhdestä tuotteesta oli kolmen paikkallaolleen jäsenen arviot ennestään olemassa ja toisesta tuotteesta kahden paikallaolleen jäsenen, mutta näitä aiemmin annettuja pisteitä ei ole laskettu näihin edellä esitettyihin keskiarvoihin, jotka samalla ovat Helsingin ryhmän tammikuun maisteluiden tulokset. Näin suurella osallistujamäärällä neljän tuotteen maistelu ja arviointi kesti kaksi tuntia ja koska edessä oli vielä iltaruokailu Helsingin keskustassa, oli loput tuotteet jätettävä odottamaan tulevia maisteluita.

Kello 19:ksi oli varattu pöytä 12:lle Kampissa sijaitsevasta ruokaravintolasta. Pöytään päästiin hieman ennen 19:30 ja pääruoatkin saatiin pöytään ennen kuin kello löi 21... Myönnettäköön, että viivästys on ainakin osittain hyväksyttävissä siitä syystä, että 12 ruokailijaamme tilasi 11 erilaista pääruokaa. Toisaalta, ruokatilaus oli jätetty ravintolalle jo viikkoa aikaisemmin. Onneksi ainakin allekirjoittaneen (alamittaisessa) lasituopissa ollut virkistysjuoma piti mielen rauhallisena ja koko ruokailutapahtuma oli muutenkin kevyttunnelmainen jäsenistön rupatellessa niitänäitä tuttujen ja uusien tuttavien kanssa. Vallan sopuisaa porukkaa näytämme olevan, kun ei minkäänlaisia sanasotiakaan saatu aikaiseksi. Puoli-pitkänmatkalaisuus ja jälkikasvut aiheuttivat sen, että osa porukasta joutui poistumaan paikalta hiemain aikaisemmin, mutta kello 22 jälkeen, illan bändin juuri viritellessä vehkeitään, sinnikkäimmätkin iskuryhmän sissit olivat valmiita sängyn lepoon. Myös allekirjoittanut hiipi hiljaisen tyytyväisenä kuumeisen vaimonsa viereen hotellihuoneessa sammuttaen valot ja itsensä aktiivisen päivän osalta.

Lauantain aikana ja sen jälkeen saapuneen palautteen perusteella päivä oli kaikenkaikkiaan menestyksekäs ja viihdyttävä. Tästä innostuneena allekirjoittanut on jo ryhtynyt suunnittelemaan mitä ensi kerralla voitaisiin tehdä toisin ja paremmin. Suuri kiitos kaikille tapahtumiin osallistuneille jäsenille! Ilman osallistuvia jäseniä ei olisi Suklaayhdistystä.